LANGUAGE ATTITUDE OF THE TADJIMALELA EXTRACURRICULAR GROUP AT STATE JUNIOR HIGH SCHOOL 8 BANDUNG TOWARDS SUNDANESE LANGUAGE: A SOCIOLINGISTIC STUDY

SIKAP BAHASA KELOMPOK EKSTRAKURIKULER TADJIMALELA DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA NEGERI 8 BANDUNG TERHADAP BAHASA SUNDA: KAJIAN SOSIOLINGISTIK

Authors

  • Ranti Julita Universitas Padjadjaran
  • Wahya Universitas Padjadjaran
  • Hera Meganova Lyra Universitas Padjadjaran

DOI:

https://doi.org/10.22216/kata.v7i2.2372

Keywords:

Language Attitude, Sundanese, sociolinguistics, Tadjimalela, Youth

Abstract

This study aims to describe the attitudes of teenagers towards the Sundanese language within the Tadjimalela extracurricular group at State Junior High School 8 Bandung. This research employs a qualitative descriptive approach with teenagers who participate in the Tadjimalela extracurricular activity as the subjects. Data collection techniques include observation, questionnaires, interviews, and persona triangulation. The analysis technique utilized is the interactive model of qualitative data analysis by Miles et al. The research findings indicate that teenagers engaged in the Tadjimalela extracurricular activity exhibit a positive attitude towards the Sundanese language. This is evident through their pride in Sundanese culture and language, as well as their commitment to using the Sundanese language despite a limited awareness of linguistic norms among teenagers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, R., & Syahfitri, D. (2022). Sikap Bahasa Siswa Terhadap Bahasa Indonesia: Studi Kasus di SMA Negeri 1 Batangtoru. 7(2).

Arimbi, D., & Precillia, J. M. (2022). Teknik Bantingan pada Perguruan Silat Tadjimalela. Jurnal Cerano Seni, 1(2).

Chaer, & Agustina. (2019). Sosiolinguistik Perkenalan Awal (Revisi). Rineka Cipta.

Darajat, D., & Suherman, A. (2021). Nama dan Istilah Mata Pencaharian Masyarakat Sunda: Sebuah Kajian Etnolinguistik. 5(2).

Fitri, E., Haerudin, D., & Solehudin. (2020). Sikap Bahasa Penyiar AKTV terhadap Bahasa Sunda. 11(1).

Fitriani, S. R. (2016). Efeumisme dalam Bahasa Sunda Sebagai Pendidikan Karakter. DEIKSIS - Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1).

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldan, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook (Edition 3). Sage Publications.

Ngaeni, N., & Salsabila, R. (2022). Sikap Bahasa Mahasiswa Terhadap Bahasa Ibu pada Era Millennial. 2(1).

Nuryani, N. (2019). Sikap Bahasa Remaja Urban Terhadap Bahasa Indonesia di Era Milenial (The Language Attitude Of Urban Teenagers Towards Indonesian in The Millennial Era). Kandai, 15(1), 1. https://doi.org/10.26499/jk.v15i1.1266

Sayuti, M., Mardius, A., & Efrianto. (2022). Karakter Orang Minangkabau Melalui Ungkapan Ditinjau dari Aspek Politik. 6(1).

Selvia, P. A. (2014). Sikap Pemertahanan Bahasa Sunda dalam Konteks Pendidikan Anak Usia Dini (Kajian Sosiolinguistik di Desa Sarireja, Kecamatan Jalan Cagak, Kabupaten Subang). 2(2).

Sobarna, C., Gunardi, G., & Afsari, A. S. (2019). Toponim dalam Upaya Pemertahanan Bahasa Sunda di Wilayah Jawa Tengah: Kasus di Kecamatan Dayeuhluhur, Kabupaten Cilacap. Makna: Jurnal Kajian Komunikasi, Bahasa, Dan Budaya, 4(1), 154–173.

Sukma, R. (2017). Sikap Bahasa Remaja Keturunan Betawi Terhadap Bahasa Ibu dan Dampaknya pada Pemertahanan Bahasa Betawi. Www.Eprints.Undip.Ac.Id.

Triyanto, N. (2023). Defense of Sundanese in Children Using A Bilingual Picture Storybook: A Psycholinguistic Approach. ELTIN Journal: Journal of English Language Teaching in Indonesia, 11(1).

Wagiati, D. N., & Zein, D. (2022). Sikap Berbahasa dan Peran Generasi Milenial Terhadap Pemertahanan Bahasa Sunda di Kabupaten Ciamis, Provinsi Jawa Barat. METAHUMANIORA, 12.

Downloads

Published

2023-10-31