STRENGTHENING IMAGE OF PRESIDENTIAL CANDIDATES THROUGH POLITICAL DISCOURSE ON INSTAGRAM SOCIAL MEDIA

PENGUATAN CITRA KANDIDAT PRESIDEN MELALUI WACANA POLITIK DI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM

Authors

  • Hanina Al Anan Awang Rif Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Sri Wahono Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Sukarno Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

DOI:

https://doi.org/10.22216/kata.v8i1.2924

Keywords:

Instagram, Election Advertisements, Political Discourse

Abstract

This research explores the 2024 Presidential Election advertisements on Instagram using Fairclough's theoretical approach. The main focus is analyzing advertising texts, discourse practices, and the social context involved in the production and dissemination process of these advertisements. The aim of the research is to understand how political advertising on social media platforms such as Instagram influences public perception and utilizes the dynamics of globalization in the context of presidential elections. Research methods involve text analysis to understand the narrative used in the advertisement, discourse practice analysis to explore the communication strategies used, and social analysis to understand the social and political impact of the advertisement. The results of this research provide in-depth insight into the role of social media in contemporary political campaigns, as well as its implications for democracy and public political participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamsyah, I. L., Aulya, N., & Satriya, S. H. (2024). Transformasi Media dan Dinamika Komunikasi dalam Era Digital: Tantangan dan Peluang Ilmu Komunikasi. Jurnal Ilmiah Research Student , 1(3), 168–181.

Aliano, Y. A., & Adon, M. J. (2023). Percaturan politik genealogi kekuasaan dalam sistem pemilu ‘2024’ di Indonesia menurut etika Michel Foucault. Jurnal Filsafat Indonesia, 6(3), 480–480.

https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JFI/article/view/62767/27347

Andriana, N. (2022). Pandangan Partai Politik Terhadap Media Sosial sebagai Salah Satu Alat Komunikasi untuk Mendekati Pemilih Muda (Gen Y dan Z): Studi Kasus PDI-P dan PSI. Jurnal Penelitian Politik, 19(1), 51–65.

https://ejournal.politik.lipi.go.id/

Atiyatunnajah, M., & Amna, W. S. (2023). Friksi Masyarakat Dalam Inkompabilitas Pemilu Dan Demokrasi Indonesia. Jurnal Kajian Konstitusi, 3(1), 27.

https://doi.org/10.19184/j.kk.v3i1.38545

Batubara, A., & Zamzami, F. G. (2023). Ekonomi politik pada iklan wardah di televisi : analisis. 2, 326–339.

Desmalinda, Alfitri, & Bafadhal. (2020). Konstruksi Realitas Politik dalam Media Massa (Analisis Framing pada Situs Berita Online Mediaindonesia.com Tanggal 15 September 2018 - 22 Januari 2019 dengan #Pilpres2019. 2(2), 1–192.

Falah, Z. (2023). Peran komunikasi politik dalam membentuk citra kandidat pemilu. Journal Syntax Idea, 5(9).

Faradis, N., Ainya, N., Fauzah, A., Ichsan, M., & Anshori, A. (2023). Media Sosial dan Persepsi Publik: Analisis Strategi Kampanye Digital Calon Presiden Indonesia 2024. Prosiding Seminar Nasional, 643–652.

Girsang, C. N. (2020). Pemanfaatan Micro-Influencer pada media sosial sebagai strategi public relations di era digital. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(2), 206–225. https://doi.org/10.31937/ultimacomm.v12i2.1299

Hartanto, A. (2021). Makna Tanda dalam Iklan Politik Pemilihan Presiden Indonesia The Meaning of Sign in Political Advertising of the Indonesian Presidential Election. Jurnal Pekommas, 6(2015), 43–50.

https://doi.org/10.30818/jpkm.2021.2060105

Hermawanto, A., & Anggrani, M. (2020). Globalisasi, Revolusi Digital Dan Lokalitas : Dinamika Internasional dan Domestik di Era Borderless World. In LPPM UPN VY Press.

Husain, S., Haryono, D., Nurhamni, Nelpanus, & Melani, R. (2023). Partisipasi Pemilih Melalui Desa Peduli Pemilu Pada Pemilihan 2024 Di Kota Palu. 21(2), 34–46.

Inderasari, E., & Oktavia, W. (2019). Indoglish phenomenon: the power of media and business languages in the digitalization era. Jurnal inderasi, 194–206.

https://doi.org/10.22216/jk.v3i2.4503

Indrawan, J., Efriza, & Ilmar, A. (2020). Kehadiran media baru (new media) dalam proses komunikasi politik. Medium, 8(1), 1–17.

https://doi.org/10.25299/medium.2020.vol8(1).4820

Pratama, I. N., Hadi, A., & Umami, R. (2024). Penguatan partisipasi politik inklusif dalam meningkatkan pemahaman dan keterlibatan generasi z pada pemilu 2024 di desa Bagik Polak. 1(11), 2986–2993.

Pratama, R. T., Setiawan, H., & Meliasanti, F. (2021). Proses morfologis dalam teks berita instagram tempodotco polemik KPK. Jurnal Bahasa dan Sastra, 9(3), 280. https://doi.org/10.24036/jbs.v9i3.113121

Pureklolon, T. T. (2021). Komunikasi Politik: Kajian Substansial Dalam Pendekatan Politik. Jurnal Visi Komunikasi, 19(02), 205.

https://doi.org/10.22441/visikom.v19i02.11392

Safruddin, O. (2022). Pengaruh Citra Politik Terhadap Elektabilitas AniesBaswedan Menjelang Pemilu 2024.

http://repository.unhas.ac.id/id/eprint/26208/%0Ahttp://repository.unhas.ac.id/id/eprint/26208/2/E041191018_skripsi_18-01-2023 1-2.pdf

Sari, H. R. K. D. L., & Kurniawati, K. H. E. (2023). Mengurai ancaman sekuritisasi melalui lensa framing dan diskursus di media sosial. LPPM UPNVY Press, 7823–7830.

Seftriani, A. (2019). Politik pemberitaan koran media Indonesia terhadap calon presiden menjelang pemilu presiden 2019. (Bachelors thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Sesriyani, L., & Sukmawati, N. N. (2019). Analisis penggunaan instagram sebagai media pembelajaran Bahasa Inggris pada program studi pendidikan ekonomi. EDUKA : Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis, 4(1).

https://doi.org/10.32493/eduka.v4i1.3822

Sudiyana, B., & Widayati, M. (2023). Konstruksi ideologi kepemimpinan dalam pidato kenegaraan oleh Presiden: menguak sikap kenegarawanan melalui pilihan deiksis. Seminar Nasional Literasi Prodi PBSI FPBS UPGRIS, 1130–1140.

Syafirullah, L., Prabowo, A. S., & Maharrani, R. H. (2023). Metode AHP dalam menentukan bakal calon Presiden RI 2024 generasi milenial Politeknik Negeri Cilacap. Jurnal Minfo Polgan, 12, 819–829.

https://www.jurnal.polgan.ac.id/index.php/jmp/article/view/12498%0Ahttps://www.jurnal.polgan.ac.id/index.php/jmp/article/download/12498/1687

Yusuf, H., & Kusnanto. (2024). Pengaruh media massa terhadap persepsi dan tingkat kriminalitas : analisis terhadap efek media dalam pembentukan opini publik. JICN: Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 10471061.

Zainuddin, I. (2021). Representasi ideologi di balik wacana pemilu Presiden dan Wakil Presiden 2019 dalam media kompas: analisis wacana kritis.

Zunaria, Y., & Ruliana, P. (2022). Model orientasi pemasaran politik sebagai strategi komunikasi pemenangan pemilu legislatif. Warta ISKI, 5(1), 81–91. https://doi.org/10.25008/wartaiski.v5i1.155

Downloads

Published

2024-05-31