THE USE OF DICTION AND SPELLING IN CLASS IV STUDENT’S ARRANGEMENTS IN NARRATIVE TEXT

PENGGUNAAN DIKSI DAN EJAAN PADA KARANGAN SISWA KELAS IV DALAM TEKS NARASI

Authors

  • Dinda Cholifah Muhammadiyah University of Surakarta
  • Markhamah Muhammadiyah University of Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.22216/kata.v7i2.2377

Abstract

Language errors are deviations from the language level which are influenced by various factors. The purpose of this research is to identify and describe the types and factors that cause language errors in student narrative texts and how to overcome language errors in student essays. This research is a qualitative descriptive study using the Miles-Hubermen technique with the stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The object of this study are 11 narrative texts written by grade IV students with research subjects in the form of words, sentences, and spellings that contained language errors. Based on the research conducted, it is found that language errors in grade IV students that commonly occur, namely errors in diction selection, spelling in the form of capital letters and punctuation, as well as sentence irregularities are caused by internal and external factors of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afin, M. Y., Solikhah, S. M., & Prapsita, A. B. (2021). Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia pada Berita Koran Kedaulatan Rakyat Edisi Mei 2021. Basastra, 10(3). https://doi.org/10.24114/bss.v10i3.26594

Cahyani, A. C. A. S. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan pada Tugas Surat Lamaran Pekerjaan Siswa Kelas XII SMK Bhakti Angkasa 3 Abung Semuli Tahun Pelajaran 2020/2021. Griya Cendikia, 7(2). https://doi.org/10.47637/griya-cendikia.v7i2.310

Cristina, C., & Dafit, F. (2021). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Dalam Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Kelas IV SDN 163 Pekanbaru. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2). https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.2926

Endang, E., & Fitriani, Y. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Laporan Hasil Observasi pada Siswa SMA. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 9(1). https://doi.org/10.31851/pembahsi.v9i1.4237

Fajarya, N., & Umar, A. (2017). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Dalam Karangan Narasi Siswa Kelas X SMA Swasta Taman Siswa Binjai Tahun Pembelajaran 2016/2017. Basastra, 6(2). https://doi.org/10.24114/bss.v6i2.6378

Ghufron, S., Adiyati, L. F. S., & Markub, M. (2020). Kesalahan Ejaan dan Kesalahan Kalimat dalam Surat Izin Siswa. Wanastra: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(2). https://doi.org/10.31294/w.v12i2.8796

Hasanah, S. U., & Utami, D. P. (2020). Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Skripsi Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.24967/psn.v1i1.829

Hayati, A. (2020). Analisis Kesalahan Ejaan Pada Makalah Mahasiswa Prodi Teknik Mesin Fakultas Teknik Universitas Muhammadiyah Tangerang. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2). https://doi.org/10.31000/lgrm.v9i2.2895

Irpasnyah, A. (2022). Analisis Kesesuaian Kaidah Berbahasa Dalam Karangan Siswa Kelas V SDN Kalibata 11 Pagi. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 3(2). https://doi.org/10.31000/ijoee.v3i1.4923

Khasanah, R. U., Wiarsih, C., & Ernawati, A. (2021). Analisis Kesalahan Penulisan Huruf Kapital Pada Karangan Narasi Menggunakan Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (PUEBI). Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 9(1). https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v9i1.1126

Liani, E., Tahir, M., & Saputra, H. H. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tulis Teks Narasi Kelas V SDN 01 Tempos. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c). https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.868

Mantasiah, R., & Yusri. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa (Sebuah Pendekatan Dalam Pengajaran Bahasa. Deepublish Publisher.

Marselina, S. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia pada Artikel Ilmiah Mahasiswa STIE Alam Kerinci. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 2(1). https://doi.org/10.57251/sin.v2i1.272

Nasucha, Y., Rohmadi, M., & Wahyudi, A. B. (2020). Bahasa Indonesia untuk Penulisan Karya Tulis Imliah. Media Perkasa

Nisa, K. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Berita dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2). https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1261

Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2). https://doi.org/10.21009/aksis.020201

Prasetya, K., Wuquinnajah, Q., & Wardani, M. S. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan dan Diksi pada Berita Online Covid-19 Solopos Edisi Juli 2021. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 5(1). https://doi.org/10.33503/alfabeta.v5i1.1734

Prasetyo, S., Setyawati, N., & Nayla, A. (2019). Analisis Kesalahan Ejaan Teks Biografi Peserta Didik Kelas X SMK Negeri 6 Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019. PHILOSOPHICA Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 2(2). https://doi.org/10.35473/po.v2i2.336

Putri, R. A., Anwar, M., & Ansoriyah, S. (2020). Penyebab Kesalahan Kohesi Leksikal dan Grmatikal dalam Karangan Eksposisi Siswa. DEIKSIS, 12(02). https://doi.org/10.30998/deiksis.v12i02.4204

Richards, J. C. (1975). Error Analysis: Perspectives on Second Language Acquisition. Longman Group Limited.

Rohmah, S. S., Arsanti, M., & Wardani, O. P. (2020). Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Teks Eksposisi Kelas X SMA Sultan Agung 3 Semarang. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1). https://doi.org/10.30659/j.8.1.88-100

Sapanti, I. R. (2019). Analisis Kesalahan Struktur Frasa Pada Karangan Berbahasa Indonesia Karya Pembelajar Tiongkok. Indonesian Language Education and Literature, 4(2). https://doi.org/10.24235/ileal.v4i2.2138

Saragih, I. M., Siagian, B. A., & Simanjuntak, H. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan pada Novel “Finally You” Karya Dian Mariani. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1037

Sherly Faradita Saputri, & Sunu Catur Budiono. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas XI SMK YPM 2 Taman. Buana Bastra, 7(2). https://doi.org/10.36456/bastra.vol7.no2.a3282

Tanenji, T., & Sholikhah, H. A. (2017). Kesalahan Penulisan pada Siswa Tingkat Dasar: Analisis Isi pada Karangan Siswa MI Nurul Falah OKI Sumsel. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 3(2). https://doi.org/10.19109/jip.v3i2.1652

Weda, D., Ariyanthi, N. K. M., & Adhikara, I. N. A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Karangan Deskripsi Pada Siswa Kelas V SD Negeri 2 Siangan. SPHOTA: Jurnal Linguistik Dan Sastra, 14(1). https://doi.org/10.36733/sphota.v14i1.2092

Downloads

Published

2023-10-31