VARIATION FIGURES OF SPEECH IN THE WEBTOON DEDES WORKS EGISTIGI ITS RELEVANCE AS A LEARNING MATERIAL FOR INDONESIAN LITERATURE

VARIASI MAJAS DALAM WEBTOON DEDES KARYA EGISTIGI RELEVANSINYA SEBAGAI BAHAN PEMBELAJARAN SASTRA INDONESIA

Authors

  • Dinda Cholifah Muhammadiyah University of Surakarta
  • Atiqa Sabardila Muhammadiyah University of Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.22216/kata.v8i2.2849

Keywords:

Figure Of Speech, Webtoons, Learning Materials, Literature Work

Abstract

This research aims to identify the use of figures of speech in the Dedes webtoon and its relevance as teaching material in terms of its appropriateness. This research is a qualitative descriptive study using the matching method and referential sorting techniques in data analysis. The object of this data is 47 episodes of the Dedes webtoon. The research subjects are words, sentences, monologues, dialogues which contain the use of figures of speech in them. Based on the research conducted, there are the utilizations of figure of speech in the Dedes webtoon including hyperbole, metaphor, simile, personification, sarcasm, litotes, allusion, allegory, antonomasia, metonymy, eclamation, and correction. Figures of speech in the Dedes webtoon can be integrated into learning by making it a KD 3.9 teaching material regarding analyzing novel structures and linguistic elements in class XII, as well as making the webtoon an interactive medium for learning in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.A.S. Darmawanti. (2022). Aplikasi Webtoon Sebagai Media Pembelajaran Membaca. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(2). https://doi.org/10.23887/jurnal_bahasa.v11i2.773

Al-Ma’ruf, A. I., & Nugrahani, F. (2017). Pengkajian Sastra Teori dan Aplikasi. CV. Dwija Amarta Press.

Arifah, C. N., & Sabardilla, A. (2022). Identifikasi, Deskripsi Faktor Dan Dampak Penggunaan Majas Dalam Online Shop Platform Shopee. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 252–263. https://doi.org/10.31943/bi.v7i1.180

Cahyani, V. R., Khakim, M. N. L., Zidah, A. A., Ibrahim, A. M. M., & Purwanto, Y. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Sejarah Berbasis E-Komik H-Class Untuk Siswa Kelas X Sma Di Jawa Timur. Puteri Hijau : Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(1). https://doi.org/10.24114/ph.v8i1.40039

Edward, E., & Sorta Hutahean. (2023). Analisis Makna Figuratif Dalam Kumpulan Cerita “Anak Durhaka” Oleh Hang Kafrawi. Jurnal Karya Ilmiah Multidisiplin (JURKIM), 3(2). https://doi.org/10.31849/jurkim.v3i2.15386

Fuadah Hasanah, Ratih Purnamasari, & Suci Siti Lathifah. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Komik Berbasis Webtoon Tema 8 Subtema 3 Aku Suka Berpetualang Kelas III. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04). https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1657

Harismawan, W. (2020). Penggunaan Komik Berbasis Web pada Mata Pelajaran Sejarah Siswa SMA. Indonesian Journal of Instructional Media and Model, 2(1), 1. https://doi.org/10.32585/ijimm.v2i1.634

Indriani, F. F., & Sakti, N. C. (2022). Pengembangan e-LKPD Berbasis Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI IPS SMA. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.18592/ptk.v8i1.6414

Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Bumi Aksara.

Kusumadewi, N. L. W., Gunartha, I. W., & Ariawan, P. W. (2022). Pengembangan Media Komik Matematika Digital Untuk Pembelajaran Materi Pecahan Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1). https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.660

Mutiaramses, M., & Fitria, Y. (2022). Pengembangan Komik Digital Berorientasi Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(2). https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i2.1349

Muzammil, A. (2022). Metafora Dalam Pantun Melayu Kalimantan Barat. Jurnal Edukasi Khatulistiwa : Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1). https://doi.org/10.26418/ekha.v5i1.50726

Pangemanan, J., Al Katuuk, U. M. K., & Ratu, D. M. (2023). Penggunaan Diksi Dan Gaya Bahasa Pada Novel Selamat Tinggal Karya Tere Liye Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra. KOMPETENSI, 3(5). https://doi.org/10.53682/kompetensi.v3i5.6214

Rahman, F., Anam, A. K., & Muzaki, A. (2022). Gaya Bahasa Dalam Humor Webtoon Berjudul Tahilalats Karya Nurfadli Mursyid. Pujangga, 8(1). https://doi.org/10.47313/pujangga.v8i1.1619

Rauf, R., & Duwila, E. (2022). LINE Webtoon as Digital Literacy Model. International Journal of Transdisciplinary Knowledge, 3(2). https://doi.org/10.31332/ijtk.v3i2.28

Rinaldi, R., Isnanda, R., & Naini, I. (2023). Satire Majos Lokality in Prose Minangkabau Ethnic Writer Majas Satire Lokalitas dalam Prosa Pengarang Etnis Minangkabau. Jurnal Kata: Penelitian Tentang Ilmu Bahasa Dan Sastra, 7(1), 76–91. https://doi.org/10.22216/kata.v7i1.1932

Salwia, F., Syahbuddin, S., & Efendi, M. (2022). Analisis Majas Dalam Novel Pasung Jiwa Karya Okky Madasari. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4). https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4.937

Sandi Fitriono, Tri Mulyono, & Khusnul Khotimah. (2022). Majas Dalam Antologi Puisi Aksara Rasa Karya Aulia Irmawati Dkk Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Sastra Di SMP. ALINEA : Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 2(3). https://doi.org/10.58218/alinea.v2i3.358

Sari, M., Muchsin, M., & Faudi, F. (2023). The Effect of Line Webtoon in Improving Vocabulary Mastery. English LAnguage Study and TEaching, 4(1). https://doi.org/10.32672/elaste.v4i1.5828

Septiani, D. (2020). Majas Dan Citraan Dalam Puisi “Mishima” Karya Goenawan Mohamad (Kajian Stilistika). Jurnal Sasindo UNPAM, 8(1). https://doi.org/10.32493/sasindo.v8i1.12-24

Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Linguistis. Sanata Dharma University Press.

Syahmi, F. A., Ulfa, S., & Susilaningsih. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Smartphone Untuk Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.17977/um038v5i12022p081

Wahid, F. I., Solihat, I., Wiharja, I. A., Goziyah, G., & Pratiwi, H. (2022). Analisis Gaya Bahasa Pada Postingan Akun Instagram @Kumpulan_Puisi. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(2). https://doi.org/10.31000/lgrm.v11i2.6675

Wahyutiar, R., Noviadji, B. R., Bentri, S. A., & Gusnov, J. N. (2023). Penciptaan Komik Webtoon Sebagai Sarana Edukasi Bagi Remaja Tentang Perilaku Berkomentar Yang Baik Di Media Sosial. Artika, 7(1). https://doi.org/10.34148/artika.v7i1.660

Waridah, E. (2014). Kumpulan Majas, Pantun, dan Peribahasa plus Kesusastraan Indonesia. Ruang Kata.

Yu, K., Kim, H., Kim, J., Chun, C., & Kim, P. (2023). A Study on Generating Webtoons Using Multilingual Text-to-Image Models. Applied Sciences (Switzerland), 13(12). https://doi.org/10.3390/app13127278

Downloads

Published

2024-05-31